CONSIDERACIONS PER MANTENIR LA SISENA HORA A L'ESCOLA PÚBLICA



La FaPaC ha elaborat un document on detalla les seves raons i consideracions per defensar la continuïtat de la sisena hora en l'educació pública, el qual reproduïm a continuació:

Per què és important la sisena hora?

1. Perquè els nostres fills tindran una mitjana de 175 hores més de classe al llarg del curs, 1.050 hores més de classe durant tota la primària, el que significa un any lectiu. En un context de preocupació pel fracàs escolar, ens sembla una pèrdua considerable i un retrocés inacceptable si de debò ens preocupa la qualitat del sistema educatiu.

2. Perquè serveix per igualar les condicions d'escolarització entre totes les escoles que reben fons públics. És una eina per prestigiar l'escola pública, per garantir l'equitat i per prevenir i superar el fracàs escolar. Aquests tres objectius continuen vius i són necessaris en el moment actual.

3. Perquè convé no fer canvis educatius d'anada i tornada de forma compulsiva. Cal donar temps a que els canvis donin resultats. En educació els resultats d'algunes polítiques triguen anys a notar-se. Per exemple, els alumnes que van començar 1er de primària amb sis hores, actualment estan a 4rt de primària.

4. Perquè es va incrementar el nombre de mestres per escola entre 2 i 3 de mitjana. La seva dedicació lectiva es reduïa amb la qual cosa es poden preparar millor les classes, reunir-se amb altres mestres i amb les famílies. Amb la pèrdua de la sisena hora també perdem temps que els mestres dedicaven a l'atenció de les famílies.

5. La sisena hora es pot plantejar com a reforç dels aspectes millorables de cada centre, com un element dinamitzador de la situació, com una eina de participació de les famílies en les decisions que les afecten. És una eina molt versàtil que es pot exercir de moltes maneres diferents segons siguin les necessitats de les escoles. Cal imaginació i ganes per treure'n tot el profit que la mesura pot donar.

Quins són els 
arguments en
contra del 
manteniment 
de la sisena hora?                                        
Què podem dir
respecte aquests
arguments?                                                                                                 
És una inversió 
molt elevada per
a tan poc rendiment.
És una inversió
elevada allà on
més falta fa. En
la formació de les
futures generacions,  
és una inversió 
no una despesa.
Donarà resultats
si som capaços de
mantenir-la.
Es poden optimitzar
els recursos d'atenció
als alumnes de manera
que sense aquesta
hora es puguin fer més desdoblaments.
Amb una hora més
d'atenció a l'alumnat 
es poden fer moltes 
activitats de reforç, 
complementàries i 
de suport a tot
l'alumnat, tant a qui
destaca més com a qui
necessita més
recolzament.
De tota manera es 
mantindrà en les 
escoles d'entorns 
socials desfavorits.
Només des del cinisme
més gran es mantindria
una eina inútil en entorns
desfavorits. Aquesta és
la prova de foc de que la
sisena hora és útil i
positiva.
S'incrementa una 
hora setmanal 
l'atenció a
l'alumnat per part
dels mestres, que
passaran de 23 a
24 hores. (abans
de la sisena hora
eren 25 hores)
Amb aquest increment
d'atenció es pot atendre
l'increment de població
escolar. És una mesura 
pensada per poder 
cobrir les necessitats 
de personal docent 
d'atenció directa a 
l'alumnat. En definitiva,
per poder tenir mestres
per als nous alumnes
que s'incorporen al sistema
es treu la sisena hora en
una bona part de les escoles
on s'impartia i, a més,
se'ls incrementa una
mica la dedicació a l'alumnat.
Moltes mestres no 
estan d'acord amb
aquesta hora.
Aquest argument cal
prendre-s'ho amb cautela.
Si es treu la sisena hora  
poden perillar molts 
llocs de treball dels 
docents. No oblidem
que es van haver de
contractar més de 3.000
per cobrir les necessitats
que comportava la mesura.
La sisena hora no 
ha funcionat bé.
Allà on la sisena hora no
ha funcionat bé caldrà 
avaluar si han funcionat 
bé les altres cinc hores.
Cal avaluar el sistema en
general i la sisena hora
en particular. De moment
ningú ens ha donat una sola
xifra que demostri que la
mesura és negativa.
Dificulta 
l'organització de 
l'escola fent que,
per exemple, a
1er o 2on de primària
hi hagi molts mestres
en cada grup.
L'organització de les escoles
és més flexible, però no
necessàriament pitjor.
Aquesta hora es pot 
organitzar de manera
que els alumnes dels primers
cursos de primària estiguin
la major part del temps
amb els seus tutors/es. Ara,
sense la sisena hora, molts
alumnes dels primers cursos
de primària també veuran
molts monitors diferents.


Tres darreres consideracions:

1. Durant els anys d'implantació de la sisena hora s'ha pogut corregir una tendència negativa quant a resultats educatius. Som lluny d'on volem arribar, però no estem pitjor que fa quatre cursos.

2. Vincular la supressió de la sisena hora en la pública amb la impossibilitat de poder pagar aquesta hora a la concertada, tal com es deriva del Pacte Nacional d'Educació, significa liquidar aquest Pacte just en un context de crisi on convé tenir grans acords comuns per superar aquesta situació. A més, es pot ajornar aquest compliment de la mateixa manera que s'ha ajornat el compliment derivat del mateix Pacte que obligava totes les escoles sostingudes amb fons públics a obrir la porta per igual a tota la població escolar de la seva zona d'influència.

3. La sisena hora deriva del Pacte Nacional d'Educació i, per tant, és un compromís de tota la societat catalana, no només obra d'un determinat govern. La supressió de la sisena hora significa de facto trencar amb tota la societat catalana que en el seu moment va donar suport al Pacte Nacional d'Educació.

En aquest sentit, des de FaPaC prenem nota del que això significa i dedicarem els nostres esforços a defensar aquells avenços aconseguits en aquell pacte i a recuperar el consens social que en el seu moment es va aconseguir.

Entrades populars d'aquest blog

EXTRAESCOLARS CURS 2023/2024

DOSSIERS I LLICÈNCIES 2023-24

ACOLLIDA I VIGILÀNCIES 2023/24