DISLÈXIA
La dislèxia és una dificultat significativa i persistent en la forma
escrita del llenguatge, que és independent de qualsevol causa
intel.lectual, cultural i emocional i que, per tant, apareix malgrat
tenir una intel.ligència adequada, una escolarització convencional i una
situació sociocultural dintre de la normalitat.
Es caracteritza perquè les adquisicions de la persona en l'àmbit de la
lectoescriptura es troben molt per sota del nivell esperat en funció de
la seva intel.ligència i la seva edat cronològica. És un problema de
tipus cognitiu, que afecta aquelles habilitats lingüístiques associades
amb l'escriptura, particularment el pas de la codificació visual a la
verbal, la memòria a curt termini, la percepció i la seqüenciació. Es
manifesta amb una dificultat d'automatització especialment en la
lectura, l'ortografia i, en ocasions, també en el càlcul aritmètic.
Exigir, doncs, a una persona que pateix dislèxia el mateix nivell de
coneixements ortogràfics o la mateixa velocitat lectora que la resta
dels alumnes, és abocar al fracàs a una persona que, amb una
intel.ligència i capacitat intel.lectual dintre de la mitjana (i, en
alguns casos, per damunt), té un problema específic d'aprenentatge.
Senzillament, els dislèctics tenen una manera diferent d'aprendre. La
majoria de les persones dislèctiques estan prou capacitades per accedir a
qualsevol nivell d'ensenyament, però massa sovint el sistema educatiu
barra el pas als dislèctics abocant-los al fracàs escolar o bé
oferint-los sortides per a les quals no estan gens motivats i que són
l'origen de profundes frustracions personals.
Per aquest motiu, el Departement d'Ensenyament ha donat instruccions als mestres i professors perquè aprenguin a detectar la dislèxia i puguin derivar els casos al Suport Escolar Personalitzat (SEP).
El
Departament ha elaborat un protocol d'observació, que els docents podran
consultar a través del web, amb pautes per detectar quan un nen té
aquest problema i saber què es pot fer a l'escola per mirar de
corregir-lo. La consellera, Irene Rigau, ha insistit que el material no
se centra només en la detecció sinó que dóna pautes a seguir per tractar
aquests alumnes i ajudar-los a superar la dislèxia, així com
indicacions per a les famílies.
Per saber més sobre la dislèxia, CLIQUEU AQUEST ENLLAÇ amb l'Associació Catalana de Dislèxia.
Fonts: Associació Catalana de Dislèxia, 324.cat
|