Espanya encapçala el fracàs escolar a Europa
Font: Catdem |
Espanya és el primer país d'Europa en termes de fracàs escolar i de
baixa inserció laboral dels seus joves, segons dades recollides per
l'Organització de les Nacions Unides per a l'Educació, la Ciència i la
Cultura (Unesco) a l'edició 2012 de l'estudi anual 'Educació per a
tothom" (EPT), publicat aquest passat dimarts.
Un de cada tres joves espanyols
d'entre 15 i 24 anys van deixar els estudis abans d'acabar l'educació
secundària, davant la mitjana europea, que és un de cada cinc, d'acord
amb l'estudi que recull el progrés dels objectius educatius fixats a
Dakar el 2010, que s'han d'acomplir el 2015.
Per als
responsables de l'informe, les xifres d'abandonament escolar a Espanya
són "preocupants", ja que es tracta d'un país "durament colpejat" per
la crisi i on l'atur juvenil va superar el 50% el març d'aquest any.
La
falta de competències professionals dels joves europeus "els aboca a
desaprofitar el seu potencial, els fa perdre oportunitats de feina i els
impedeix ajudar els seus respectius països a tornar a la prosperitat",
assenyala l'estudi, on s'assevera que, en temps de crisi, dotar-los
d'eines és "més essencial que mai".
Els autors de l'informe van
constatar que entre el 2007 i el 2009 els índexs d'atur entre els joves
europeus que no havien completat els seus estudis van augmentar "de
forma àmplia", amb l'excepció d'Alemanya, tot i que Espanya va ser, sens
dubte, "el més afectat" de tots les països del continent.
L'estudi
recupera, a més, el terme 'ni-ni' (ni estudien ni treballen), i
assenyala que "almenys un quart dels joves espanyols que van deixar els
estudis en acabar el primer cicle d'ensenyament secundari i una
cinquena part dels que van abandonar-los després del batxillerat, en
l'actualitat tampoc no tenen feina".
"Crear llocs de treball 'per
se' no ens ajudarà a sortir de la crisi", segons van indicar els autors,
per als quals "Europa ha de formar joves amb competències
professionals adequades, amb experiència prèvia i amb capacitat
d'adaptació a les noves tecnologies".
Per això, des de la Unesco
s'insisteix a fomentar les pràctiques i a millorar la formació
professional, com s'ha fet "amb gran èxit" a Alemanya, per tal de
preparar els joves per al futur laboral.
L'esforç val la
pena, segons els càlculs de la institució, que estima que cada dòlar
invertit en educació i en competències suposa un retorn de 10 dòlars
per a l'economia del país inversor.
Font: ARA
Per saber-ne +