JORNADA DE JOC DE L'AMPA

Benvolgudes famílies,
Ahir diumenge dia 18 de novembre de les 9:30 a les 12:00 al menjador de l'escola vam poder jugar i passar un matí divertit descobrint nous jocs per a totes les edats.
Un taller diferent sobre la importància del joc i la joguina impartit per Miquel Molist de Joguines Gargamel, on ens va guiar i donar instruccions sobre cada Joc. Varem poder aprendre jugant i compartint grans i petits gaudint de moments divertits i didàctics.
Entre tots els participants al taller l'AMPA va sortejar 5 jocs "Super Six" i se n'ha deixat un amb els jocs d'acollida i vigilàncies.
Algunes fotos de la jornada de joc a l'Escola de Folgueroles.

Us deixem algunes reflexions i informacions a tenir en compte:

 PERQUÈ ENS CAL JUGAR?

«Els infants que han pogut jugar bé i durant molt de temps seran adults millors». Francesco Tonucci

«A través del joc, l’infant aprèn a viure i assaja la forma d’actuar en el món». Petra Mª Pérez, professora de la Universitat de València i catedràtica de Teoria de l’Educació

«El joc és seriós i útil pel desenvolupament de l’infant ja que ell és el seu propi protagonista, li permet explorar el món dels adults sense estar ells presents, es converteix en terreny privilegiat d’interacció entre iguals i font del funcionament autònom». José Luis linaza, catedràtic de psicologia evolutiva i de l’educació de la Universitat Autònoma de Madrid.

El joc es defineix com una activitat espontània que exigeix el compliment d’una o més regles, lliurement escollides, o vèncer deliberadament un obstacle. Es pot considerar com una de les activitats més importants de la infantesa.

El joc serveix per fomentar la imaginació i per anar coneixent el món real al que l’infant s’anirà incorporant, mitjançant la representació de rols i personatges. Els jocs també ajuden a aprendre el paper de les regles, símbols i el fet de guanyar i perdre. Per tant els jocs i les joguines ajuden a desenvolupar funcions psíquiques, físiques i socials, tant a infants com a adults.

Característiques que defineixen el joc a la nostra societat:

- És voluntari, si es converteix en una rutina o obligació deixa de ser un joc.
- És una activitat que diverteix i alegra, no hi ha joc sense diversió.
- No té cap finalitat, l’infant juga perquè vol jugar, sense esperar cap resultat.
- Implica participació activa per part del jugador.
-Transmet tranquil.litat i alegria emocional.
- És espontani, sobtat i sense necessitat d'aprenentatge previ.
- És expressiu, comunicatiu, productiu, explorador...

Per l’infant , l’activitat lúdica és fonamental i a través d’ella aconsegueix:

- Descobrir i fer-se seu l’entorn que el rodeja.
- Imitar i imaginar.
- Relacionar-se, acceptar les regles i a la resta de companys.
- Desenvolupar habilitats i destreses motrius.
- Conèixer-se a si mateix i a la resta.
- Comunicar-se i incrementar el seu vocabulari.
- Desenvolupar el pensament divergent.


Diferències entre el joc infantil i el joc adult:

               JOC INFANTIL
                  JOC ADULT
Activitat principal
Activitat secundària
Necessitat biològica
Cobreix l’espai d’oci i descans
Té una finalitat interior
Activitat compensatòria i racional


El joc, a més de permetre el control del cos, desenvolupar l’equilibri i explorar l’ambient, ajuda a resoldre emocions i a controlar els sentiments de l’infant. A més, l’ajudarà a integrar-se en un grup social comportant-se com a ésser social que és.

Al voltant dels dos anys, els infants  són capaços de jugar junts però no existeix un joc compartit, sinó paral.lel. És a partir dels tres anys que existeix un interès per jugar amb altres infants i, tot i que prefereixen el joc paral.lel, comencen a jugar de manera cooperativa acceptant regles i compartint joguines.

Cal ser conscient que els infants de 2-3 anys pensen que tot és  seu i competeixen per les joguines, no els agrada deixar-les ni compartir-les ja que es pensen que no les hi tornaran. Aquestes competicions per les joguines són sentiments que els infants cal que superin per aprendre i avançar.

En el cas dels infants amb discapacitat, el joc i les activitats lúdiques són imprescindibles, però ens podem trobar que haguem d’adaptar el joc o la joguina segons el grau de discapacitat.

EL JOC DIDÀCTIC

El joc didàctic intenta unir la utilitat amb el joc i són molt comuns a les aules. Però si pensem que el joc en si contribueix al desenvolupament integral de la persona ja que influeix en totes les àrees, totes les joguines són educatives. Però a més a més hi ha joguines que tenen un potencial didàctic que permeten afermar i assolir certs aprenentatges relacionats amb el curriculum escolar. Hem de tenir en compte que una joguina no és educativa ni didàctica, però podrà ser-ho en funció de la utilitat i l’orientació que en facin els adults. Per això és molt important el seu paper.

Es divideix en 3 categories:

JOC TÈCNIC: es basa en imitacions precises d’objectes del món dels adults. L’infant la pot desmuntar i tornar-la a muntar...desenvolupant així les habilitats manuals i intel.lectuals. Aquest tipus de joc pot conduir al bricolatge, el modelisme...

JOC CREATIU: estimula la capacitat expressiva de l’infant a través de diferents tècniques: dibuix, plastilina, pintura...

JOCS DE TAULA: garanteixen la participació infantil i juvenil i el desenvolupament de diverses qualitats intel.lectuals com l’estratègia, el càlcul, la memòria, la lògica...i inculquen la responsabilitat del compliment de regles de comportament.

Esperem que hàgiu gaudit del taller de jocs, gràcies per venir!
  
PD: Podeu rellegir l’article de la falguera nº 48, sobre la importància del joc, fet per la Llar d’infants Patufet, del nostre poble.




Comissió Pedagògica

Entrades populars d'aquest blog

EXTRAESCOLARS CURS 2023/2024

DOSSIERS I LLICÈNCIES 2023-24

ACOLLIDA I VIGILÀNCIES 2023/24