JORNADA DE JOC DE L'AMPA
Benvolgudes famílies,
Ahir diumenge dia 18 de novembre de les 9:30 a les 12:00 al menjador de l'escola vam poder jugar i passar un matí divertit descobrint nous jocs per a totes les edats.
Un taller diferent sobre la importància del joc i la joguina impartit per Miquel Molist de Joguines Gargamel, on ens va guiar i donar instruccions sobre cada Joc. Varem poder aprendre jugant i compartint grans i petits gaudint de moments divertits i didàctics.
Entre tots els participants al taller l'AMPA va sortejar 5 jocs "Super Six" i se n'ha deixat un amb els jocs d'acollida i vigilàncies.
Algunes fotos de la jornada de joc a l'Escola de Folgueroles.
Us deixem algunes reflexions i informacions a tenir en compte:
PERQUÈ ENS CAL JUGAR?
Ahir diumenge dia 18 de novembre de les 9:30 a les 12:00 al menjador de l'escola vam poder jugar i passar un matí divertit descobrint nous jocs per a totes les edats.
Un taller diferent sobre la importància del joc i la joguina impartit per Miquel Molist de Joguines Gargamel, on ens va guiar i donar instruccions sobre cada Joc. Varem poder aprendre jugant i compartint grans i petits gaudint de moments divertits i didàctics.
Entre tots els participants al taller l'AMPA va sortejar 5 jocs "Super Six" i se n'ha deixat un amb els jocs d'acollida i vigilàncies.
Algunes fotos de la jornada de joc a l'Escola de Folgueroles.
Us deixem algunes reflexions i informacions a tenir en compte:
PERQUÈ ENS CAL JUGAR?
«Els infants que han pogut jugar bé i
durant molt de temps seran adults millors». Francesco Tonucci
«A través del joc, l’infant aprèn a viure i
assaja la forma d’actuar en el món».
Petra Mª Pérez, professora de la Universitat de València i catedràtica de
Teoria de l’Educació
«El joc és seriós i útil pel
desenvolupament de l’infant ja que ell és el seu propi protagonista, li permet
explorar el món dels adults sense estar ells presents, es converteix en terreny
privilegiat d’interacció entre iguals i font del funcionament autònom». José Luis linaza, catedràtic de psicologia evolutiva i de
l’educació de la Universitat Autònoma de Madrid.
El joc es defineix com una activitat
espontània que exigeix el compliment d’una o més regles, lliurement
escollides, o vèncer deliberadament un obstacle. Es pot considerar com una
de les activitats més importants de la infantesa.
El joc serveix per fomentar la imaginació i
per anar coneixent el món real al que l’infant s’anirà incorporant, mitjançant
la representació de rols i personatges. Els jocs també ajuden a aprendre el
paper de les regles, símbols i el fet de guanyar i perdre. Per tant els jocs
i les joguines ajuden a desenvolupar funcions psíquiques, físiques i socials,
tant a infants com a adults.
Característiques que defineixen el joc a la
nostra societat:
- És voluntari, si es converteix en una
rutina o obligació deixa de ser un joc.
- És una activitat que diverteix i alegra,
no hi ha joc sense diversió.
- No té cap finalitat, l’infant juga perquè
vol jugar, sense esperar cap resultat.
- Implica participació activa per part del
jugador.
-Transmet tranquil.litat i alegria
emocional.
- És espontani, sobtat i sense necessitat
d'aprenentatge previ.
- És expressiu, comunicatiu, productiu,
explorador...
Per l’infant , l’activitat lúdica és
fonamental i a través d’ella aconsegueix:
- Descobrir i fer-se seu l’entorn que el
rodeja.
- Imitar i imaginar.
- Relacionar-se, acceptar les regles i a la
resta de companys.
- Desenvolupar habilitats i destreses
motrius.
- Conèixer-se a si mateix i a la resta.
- Comunicar-se i incrementar el seu vocabulari.
- Desenvolupar el pensament divergent.
Diferències entre el joc infantil i el joc
adult:
JOC INFANTIL
|
JOC ADULT
|
Activitat principal
|
Activitat secundària
|
Necessitat biològica
|
Cobreix l’espai d’oci
i descans
|
Té una finalitat
interior
|
Activitat
compensatòria i racional
|
El joc, a més de permetre el control del
cos, desenvolupar l’equilibri i explorar l’ambient, ajuda a resoldre
emocions i a controlar els sentiments de l’infant. A més, l’ajudarà a
integrar-se en un grup social comportant-se com a ésser social que és.
Al voltant dels dos anys, els infants són capaços de jugar junts però no existeix
un joc compartit, sinó paral.lel. És a partir dels tres anys que existeix un
interès per jugar amb altres infants i, tot i que prefereixen el joc paral.lel,
comencen a jugar de manera cooperativa acceptant regles i compartint joguines.
Cal ser conscient que els infants de 2-3
anys pensen que tot és seu i competeixen
per les joguines, no els agrada deixar-les ni compartir-les ja que es pensen
que no les hi tornaran. Aquestes competicions per les joguines són sentiments
que els infants cal que superin per aprendre i avançar.
En el cas dels infants amb discapacitat, el
joc i les activitats lúdiques són imprescindibles, però ens podem trobar que
haguem d’adaptar el joc o la joguina segons el grau de discapacitat.
EL JOC DIDÀCTIC
El joc didàctic intenta unir la utilitat
amb el joc i són molt comuns a les aules. Però si pensem que el joc en si
contribueix al desenvolupament integral de la persona ja que influeix en
totes les àrees, totes les joguines són educatives. Però a més a més hi ha
joguines que tenen un potencial didàctic que permeten afermar i assolir certs
aprenentatges relacionats amb el curriculum escolar. Hem de tenir en compte que
una joguina no és educativa ni didàctica, però podrà ser-ho en funció de la
utilitat i l’orientació que en facin els adults. Per això és molt important el
seu paper.
Es divideix en 3 categories:
JOC TÈCNIC: es basa en imitacions precises
d’objectes del món dels adults. L’infant la pot desmuntar i tornar-la a
muntar...desenvolupant així les habilitats manuals i intel.lectuals.
Aquest tipus de joc pot conduir al bricolatge, el modelisme...
JOC CREATIU: estimula la capacitat
expressiva de l’infant a través de diferents tècniques: dibuix, plastilina,
pintura...
JOCS DE TAULA: garanteixen la participació
infantil i juvenil i el desenvolupament de diverses qualitats intel.lectuals
com l’estratègia, el càlcul, la memòria, la lògica...i inculquen la
responsabilitat del compliment de regles de comportament.
Esperem que hàgiu gaudit del taller de
jocs, gràcies per venir!
PD: Podeu rellegir l’article de la falguera
nº 48, sobre la importància del joc, fet per la Llar d’infants Patufet, del
nostre poble.
Comissió Pedagògica